سیستم همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ بدون نیاز به سرمایه اولیه و تأمین محصول، درآمدهای چندینمیلیونی برایتان دارد. البته افیلیت مارکتینگ برای آن دسته از دوستانی که صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستند هم کاربردی است. چطور؟
وقتی محصولات فروشگاه اینترنتی شما زیاد است؛ اما میخواهید هر چه سریعتر و با صرف هزینۀ کمتر محصولاتتان را بفروشید، افیلیت به کمکتان میآید. در ادامه این مقاله قرار است در مورد اینکه همکاری در فروش چیست، روشهای همکاری در فروش و چگونگی کسب درآمد از این سیستم صحبت کنیم.
همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ (در گوگل بازاریابی آشناسازی معنا شده) یعنی شما در ازای فروش محصولات یا خدمات دیگران در سود فروش سهیم میشوید. در اصل شما یک واسط فروش هستید که از هر تعداد خرید یک سهم دریافت میکنید.
برای توجیه کامل موضوع همکاری در فروش (affiliate marketing) اجازه دهید، فروشگاه اینترنتی دیجی کالا را که همۀ شما آن را میشناسید، مثال بزنیم.
در این فروشگاه اینترنتی هر چیزی، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد، پیدا میشود. حالا فرض کنید، این فروشگاه بزرگ بخواهد در همۀ این محصولات رتبۀ بالای گوگل باشد. انجام این کار، قطعاً صرف هزینه و زمان زیادی برای دیجی کالا میتراشد. پس چهکار میکند؟
دیجی کالا، برای قرار گرفتن در نتایج بالای گوگل و معرفی همۀ محصولاتش، در کمترین هزینه و زمان، از افراد دیگر، مانند شما استفاده میکند. به این شکل که شما یک محصول خاص از دیجی کالا را با کمک روشهای دیجیتال مارکتینگ مانند سئو یا بازاریابی محتوا، در نتایج بالای گوگل میآورید.
سپس هر مشتری بعد از انتخاب گزینۀ خرید محصول، به سایت دیجی کالا منتقل میشود. در نهایت، شما درصدی از مبلغ آن محصول را، بهعنوان پورسانت دریافت میکنید.
فردی که محصولات یا خدمات برندهای دیگر را در ازای دریافت سود یا پورسانت تبلیغ میکند، همکار فروش محصول است. حتماً لزومی ندارد، برای فروشگاه بزرگی مثل دیجی کالا کار کنید؛ هر فروشگاه و کسب و کار متوسط و کوچکی هم میتواند برای این کار مناسب باشد.
بهعلاوه اینکه، حتی با کمک کانال تلگرام و پیج اینستاگرام نیز میتوانید، در سیستم همکاری در فروش شرکت داشته باشند و از آن کسب درآمد کنید.
در سیستم همکاری در فروش، شما یا صاحب اصلی کسب و کار هستید یا واسطه بین مشتری و فروشنده (بازاریاب). هر طرف ماجرا که باشید، سود میبرید. چگونه؟ بیایید تا به شما بگوییم. اول راجع به مزیتهایی که برای واسطه دارد صحبت میکنیم، سپس به مزیتهایی که به صاحب کسب و کار میرسد، اشاره میکنیم.
سیستم همکاری در فروش چه مزایایی برای واسطهها دارد؟
اگر به دنبال کسب درآمد از اینترنت و بدون سرمایه هستید، ایدۀ همکاری در فروش یا بازاریابی اینترنتی با مزیتهایی که دارد، گزینۀ بسیار خوبی برای شروع است. ببینیم این مزیتها چه هستند.
برای کسب درآمد از همکاری در فروش، بهجز یک سایت یا اکانت شبکه اجتماعی چیز دیگری نمیخواهید. راهاندازی یک سایت، با هزینهای کمتر از 500 هزار تومان هم امکانپذیر است. شاید بگویید، حتی رایگان هم میتوان یک سایت را طراحی کرد. پیشنهاد میکنیم مقالۀ طراحی سایت رایگان را مطالعه کنید تا موضوع برایتان روشن شود!
بهعلاوه اینکه، چون تأمین محصول، نگهداری آن، پشتیبانی و همۀ کارهای دیگر، به عهده صاحب کسب و کار است، شما هزینۀ دیگری نخواهید داشت.
این مورد یکی از مهمترین مزیتهای سیستم همکاری در فروش برای صاحبان وبسایت و شبکه اجتماعی است. واسطهها برای پاسخگویی به کاربران، باید راجع به محصولات خود اطلاعات کافی داشته باشند؛ اما در این سیستم وظیفۀ پشتیبانی مشتریان به عهده خود فروشنده اصلی خواهد بود، نه شما!
از طرف دیگر نیازی به استخدام نیرو برای مدیریت سفارش و بسته بندی محصولات نخواهید داشت.
به قول یکی از دوستان، همکاری در فروش یک روش و تمرین عالی برای شروع کسب درآمد از سایت یا فروشگاه اینترنتی است. فقط کافی است در یک زمینه مشخص، محتوای باکیفیت و سئو شده تولید کنید. مثلاً، یک برند آرایشی را برای افیلیت انتخاب کردهاید.
محتوای سایتهای دیگر را بررسی کنید، سپس خودتان شروع به تولید محتوای بهتر و باکیفیتتر کنید. هرچه به رتبههای بالاتر گوگل، قرار بگیرید، ورودی و فروشتان بیشتر شده و بالطبع درآمد بالاتری دریافت میکنید.
برای کسب درآمد از همکاری در فروش، بهجز تولید محتوای بهینه و باکیفیت، تقریباً به مهارت و تخصص دیگری نیاز ندارید. همینطور که مشغول انجام کارهای دیگر هستید، با تولید محتوای روزانه یکی دو ساعت، روی سایت کار کنید.
بعد از مدتی خواهید دید که سایتی با محتوا و رتبۀ خوب دارید که فروشندگان حاضرند برای معرفی محصولات و خدماتشان از آن استفاده کنند.
بعد از اینکه مخاطبان شما در شبکههای اجتماعی زیاد شدند یا در کلمات کلیدی مختلف رتبه خوبی در گوگل گرفتید، وقت استراحت شما میرسد. دیگری نیازی نیست که بابت تبلیغات و جذب مخاطب هزینه کنید، مشتریان خودشان شما را پیدا میکنند.
حتی زمان کافی پیدا میکنید که یک شغل دیگر برای خودتان دستوپا کنید یا محصولات خودتان را به فروشگاه اینترنتی اضافه کنید. اما همچنان درآمد جانبی شما از افیلیت مارکتر بودن سر جای خودش باقی میماند.
شاید برایتان جالب باشد
سیستم همکاری در فروش آمازون در سال 2017 تغییرات اساسی به نفع افلیت مارکترها انجام داد. به این صورت که 1 تا 10 درصد سود فروش محصول به تولید کننده و مابقی به بازاریاب میرسید.
استفاده از یک شخص سوم یا بازاریاب، برای صاحب کسب و کار نیز خالی از لطف نیست؛ وگرنه دلش برای من و شما که نسوخته است! مزایای استفاده از سیستم همکاری در فروش یا افیلیت برای صاحبان کسب و کار را در ادامه گفتهایم:
کار کردن روی سئوی یک فروشگاه عمومی با تنوع زیاد محصولات و خدمات، نیاز به هزینه، زمان و انرژی زیادی دارد؛ اما در مقابل، اگر تمرکزتان روی یک محصول خاص باشد، نتیجۀ بهتری میگیرید و خیلی سریعتر جزو چند نتیجه بالای گوگل قرار خواهید گرفت. فقط کافی است، هر یک از همکاران و واسطهها در یک حوزۀ خاص محتوای باکیفیت و خوب تولید کند و به قولی متخصص و مرجع شود.
مثلاً دیجی کالا با آن تنوع محصولاتی که دارد، به هزینه و زمان زیادی برای سئوی همۀ محصولاتش نیاز دارد؛ به این ترتیب، با تقسیم کار و صرف هزینۀ و زمان کار توانسته در عمدۀ محصولاتش رتبۀ اول تا سوم را بگیرد.
شما بهعنوان، سایت یا فروشگاهی که تازه کارش را شروع کرده است، هیچ اعتباری ندارید. همکاری با شرکتها و فروشگاههای بزرگ، خیلی سریعتر، شناخته خواهید شد و اعتبار و برند شما را تقویت میکند. مشتریان با فهمیدن ارتباط شما با فلان فروشگاه بزرگ، با اعتماد کامل از شما خرید میکنند. کسب این اعتبار و شناخته شدن در آینده، شما را جلو میاندازد.
واسطههای شما، فقط در صورتی که منجر به فروش محصول شما شوند، درصد یا پورسانت دریافت میکنند؛ بنابراین هیچ هزینۀ اضافی برایتان ندارد. بهعلاوه اینکه، سئو، بازاریابی و تبلیغات همۀ محصولات، برایتان هزینۀ و زمان زیادی نیاز دارد که از صرف این هزینه نیز فارغ هستید.
بهاینترتیب خودتان فقط روی تعداد مشخصی از محصولات، هزینه و زمان صرف میکنید ولی روی در مجموع روی همۀ محصولاتتان، بهترین نتیجه را میگیرید.
هر کدام از سایتها یا صفحاتی که محصول یا خدمات شما را ارائه میدهند، کاربر را با یک لینک به سایت یا پیج شما هدایت میکند. به این ترتیب، هر چه تعداد سایتهایی که به شما لینک میدهند، بیشتر باشد، شانس بیشتری برای گرفتن ترافیک و ورودی دارید. به همان اندازه شانس تبدیل به مشتری برایتان افزایش مییابد.
نحوه همکاری در فروش بسته به نوع فعالیت شما متفاوت است. بسته به اینکه از چه روش بازاریابی استفاده میکنید، نحوه دریافت پورسانت شما متفاوت است. قبل از اینکه به سراغ روشهای همکاری در فروش صحبت کنیم یک نکتهای را به شما بگوییم:
انواع روشهای افیلیت مارکتینگ شامل:
یکی از شیوههای بازاریابی که کم طرفدار ندارد، پرداخت به ازای هر عمل (Cost Per Action) است. یعنی شرکت اصلی در صورتی به شما پورسانت میدهد که کاربران هدایت شده از سوی شما فعالیت خاصی را انجام دهند. فعالیتهایی مثل پر کردن فرم ثبت نام، دانلود اپلیکیشن، کامنت گذاشتن و…
در روش پرداخت به ازای هر فروش، پورسانت شما بر اساس تعداد فروش به صورت هفتگی یا ماهیانه محاسبه میشود. پورسانت این روش هم معمولاً بین ۴ تا ۱۰ درصد است.
در این روش، بازاریاب باید مخاطب را به سمت فعالیت خاصی هدایت کند. مثلاً مخاطب را مجاب کند که روی لینک کلیک کند تا به صفحه موردنظر برند برود. مخاطب با سایت فروشنده اصلی آشنا میشود و به نوعی یک سرنخ به دست میآورد.
در صورتی که آگهی فروش محصول یا خدمات یک شرکت را در سایت یا شبکههای اجتماعی قرار دهید، به ازای تعداد بازدید پورسانت میگیرید. فرقی نمیکند که چند درصد بازدیدکنندگان از سایت خرید کردند، فقط میزان بازدید اهمیت دارد.
در این روش به ازای میزان ترافیک ورودی به وب سایت فروشنده پورسانت میگیرید. باید مخاطبان را ترغیب کنید که با کلیک روی لینک به سایت فروشنده بروند و آمار بازدیدهای سایت را بالا ببرند.
در این روش با قرار دادن تبلیغات در سایت خودتان، به ازای کلیک کاربران پورسانت دریافت میکنید. یک جورهایی شبیه CPC اما با این تفاوت که CPC مربوط به تعداد بازدید کاربر است؛ اما تعرفه ثابت بر اساس کلیک کاربر است.
عوامل زیادی در درآمد همکاران فروش دخیل هستند. آمار رسمی هم از میزان درآمد افلیت مارکتر در ایران وجود ندارد. اما به صورت کلی یک همکار فروش روی ۵ تا 5۰ درصد از سود فروشنده سهیم است.
البته یک بازاریاب حرفهای میتواند حتی تا 100 درصد سود هم دریافت کند. این دیگر به تجربه بازاریاب و مبلغ پورسانتی که شرکت فروشنده در نظر گرفته بستگی دارد.
نکته: طبق آمار Statista، فقط در ایالت متحده میزان کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ در سال 2022 به 8.2 میلیارد دلار رسیده است. پیشبینی میشود که این آمار تا سال 2024 به 15.7 میلیارد دلار برسد.
هر نوع محصولی از اسمارت فون تا یک کتاب فانتزی و بلیط شنا را با استفاده از همکاری در فروش اینترنتی میتوان فروخت. نمونه فروش محصولات فیزیکی، فروشگاه اینترنتی دیجیکالاست که دستتان را برای فروش هر نوع محصول باز گذاشته است.
اگر اپلیکیشن اسنپ یا تپ سی را روی تلفن همراهتان نصب داشته باشید، حتماً این پیام به چشمتان خورده است: با دعوت هر کدام از دوستانتان، 10 هزار تومان از ما اعتبار رایگان بگیرید.
یا اینکه برای سه سفر بعدی تخفیف ما را خواهید داشت. این یک نمونه از همکاری در فروش خدمات است. به این ترتیب کاربرها با اشتراکگذاری برنامه موردعلاقه خود و دعوت از دوستان، قادر به دریافت کد تخفیف خواهند بود که هم به سود مشتری است، هم شرکت.
خب بیایید اول در مورد ۴ رکن اصلی که چرخ همکاری در فروش را میچرخانند، صحبت کنیم.
شاید برایتان سؤال شده باشد که فروشندگان محصول از کجا میفهمند که خرید مشتری مربوط به بازاریابی کدام همکار فروش است؟ هر همکار فروش یک کد مخصوص به خودش را دارد که کاربر از آن طریق محصول را میخرد.
به این صورت که شما یک تبلیغ با لینک خاص در وب سایت یا شبکه اجتماعی قرار میدهید. اگر مخاطب روی لینک شما کلیک کند و بعد از مراجعه به فروشگاه خریدی انجام دهد، تراکنش انجام شده به اسم شما میخورد.
البته یک نوعی از همکاری در فروش وجود دارد که کاربر متوجه نمیشود که شما تأمینکننده کالا هستید یا خیر. محصول را از فروشگاه شما میخرد، اما تأمین و ارسال کالا از شرکت اصلی انجام میشود.
نکته: زمانی که کاربر روی لینک شما کلیک میکنند، حتی اگر همان موقع هم خریدی انجام ندهد، یک کوکی در دستگاهش ذخیره میشود. اگر بعد از مدتی دوباره به سایت مراجعه کند تا خریدش را انجام دهد، هزینه پورسانت شما محاسبه میشود.
از اینستاگرام نیز میتوان برای همکاری در فروش استفاده کرد؛ به این ترتیب که شما لینک محصول یا خدمات را در استوری یا بیوی صفحهتان قرار میدهید. به ازای هر مشتری ورودی از صفحۀ شما، درصدی از مبلغ محصول را از فروشنده یا صاحب کسب و کار دریافت میکنید.
اگر صاحب یک پیج تجاری با تعداد فالوورهای حداقل 10K باشید، امکان اضافه کردن لینک در استوری برایتان وجود دارد. میزان درآمد شما از این طریق، به شناخته بودن صفحهتان بستگی دارد. هرچقدر، محبوبیت و شهرت بیشتری داشته باشید، طبیعتاً افراد بیشتری را برای فروش ترغیب میکنید و درآمدتان بیشتر خواهد شد.
این بخش مقاله برای آن دسته از افرادی مناسب است که دوست دارند خودشان یک همکار فروش شوند. اینکه چطور با کمترین هزینه محصولات یا خدمات را به مشتری بفروشند و درآمدهای میلیونی کسب کنند.
اولین قدم شما برای کسب درآمد از سیستم همکاری در فروش این است که یک زمینه خاص را برای فعالیت انتخاب کنید. احتمالاً این ضربالمثل را شنیدهاید که میگویند خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج!
این ضربالمثل را قبل از شروع افیلیت مارکتینگ حتماً آویزه گوشتان داشته باشید. اولین خشت شما برای کسب درآمد از همکاری در فروش این است که یک چهارچوب معین برای فعالیت داشته باشید. حالا این که گفتیم؛ یعنی چه؟ یعنی هر محصولی که به دستتان آمد را برای فروش در سایت یا شبکههای اجتماعی قرار ندهید.
قبل از شروع به کار با سیستم همکاری در فروش باید هدف و نوع محصولاتی که میخواهید بفروشید را مشخص کنید. به این کار بازاریابی گوشهای یا نیچ مارکتینگ گفته میشود. معنای دقیقتر نیچ مارکتینگ این است که فقط یک دسته خاص از محصولات را به صورت تخصصی بفروشیم.
بعدازاین که حوزه فعالیت خودتان را مشخص کردید و خشت اول را با موفقیت و دقت در جای خود قرار دادید؛ نوبت به مرحله بعدی میرسد. یعنی انتخاب پلتفرم بازاریابی تا فعالیت رسمی خودتان را به عنوان همکار فروش شروع کنید.
در بین شبکههای اجتماعی تلگرام، اینستاگرام، واتساپ و یوتیوب بهترین کانال برای بازاریابی محسوب میشوند. حتی کانالهای پادکست هم روش خوبی برای این نوع بازاریابی هستند. اما چرا راه دور برویم؟ همین حالا که دارید این مقاله را میخوانید، خیلی از سایتهای فروشگاهی به عنوان همکار فروش در سطح وب فعالیت میکنند و درآمد کسب میکنند.
برخی از کانالهای بازاریابی برای افیلیت مارکتینگ عبارتند از:
در بین این روشها، استفاده از سایت برای بازاریابی یک روش مادامالعمر است؛ چرا؟ چون در ابتدای کار بدون سرمایه اولیه و فقط با تولید محتوا و سئو سایت محصولات فروشنده را به روش افیلیت میفروشید.
در این زمان تلاش کنید که در کلمات کلیدی مهم به نتایج برتر گوگل برسید. بعد از مدتی که ترافیک ورودی سایت شما افزایش پیدا کرد و سرمایه کافی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی داشتید، میتوانید بی خیال افیلیت شوید.
چرا که یک سایت با بازدید بالا دارید که میتوانید خودتان فروشنده اصلی سایت باشید. محصولات مورد نیاز را به صورت عمده خریداری کنید و درآمد میلیونی داشته باشید. پیشنهاد وسوسه انگیزی است. درست نمیگویم؟!
همین حالا و بدون فوت وقت سایت فروشگاه همکاری در فروش بسازید و درآمد کسب کنید.
قدم بعدی برای کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ این است که یک سیستم همکاری در فروش انتخاب کنید. البته این را هم بگویم که محدودیتی برای استفاده از سیستمهای همکاری در فروش وجود ندارد. یعنی همزمان میتوانید با دو یا چند شرکت افیلیت مارکتینگ انجام دهید.
احتمالاً این سؤال در ذهنتان پیش آمده که چطور یک شرکت خوب و قابل اعتماد برای همکاری در فروش پیدا کنم. لازم نیست جای دوری بروید؛ چون در ادامه بهترین سیستمهای همکاری در فروش ایرانی را به شما معرفی کردهایم.
پیدا کردن یک سرویس برای افیلیت مارکتینگ اصلاً سخت نیست. اگر در گوگل یک سرچ ساده کنید تعداد زیادی سایت برای شما میآید که پنل همکاری در فروش ارائه میکنند. با این وجود هر جایی برای فعالیت قابل اعتماد نیست.
شما باید سرویسی را انتخاب کنید که پورسانت منصفانهای داشته باشد و درآمدتان را به موقع و بدون تأخیر پرداخت کند. علاوه بر این یک سرویس همکاری در فروش خوب باید تنوع محصولاتش زیاد باشد و کالاهای خود را با قیمت مناسب عرضه کند. فروشگاههای زیر بهترین سرویس همکاری در فروش را برای کسب درآمد دارند:
1- سیستم همکاری در فروش دیجی کالا
2- سیستم همکاری در فروش دایان شاپ
3- سیستم افیلیت مارکتینگ میهن استور
4- سیستم همکاری در فروش می مارکت
5- سیستم همکاری در فروش اریس شاپ
به جز این شرکتها فروشگاههای زیادی هستند که پنل همکاری در فروش ارائه میدهند؛ اما این فروشگاهها شناختهشدهتر و معتبرتر از بقیه هستند. برای استفاده از خدمات این سرویسها باید به صفحه همکاری در فروش آنها بروید و در پنل افیلیت ثبت نام کنید. نحوه کار با پنل همکاری در فروش هر سایتی متفاوت است؛ اما معمولاً آموزشهای لازم در این زمینه در سایت این سرویسها وجود دارد.
بعد از انجام این کارها همه چیز برای کسب درآمد از همکاری در فروش آماده است. حالا محصولات موردنظر خود را در سایت یا شبکههای اجتماعی قرار دهید و منتظر بمانید تا مشتریان از طریق سایت شما خرید کنند. بعد از مدتی هم میتوانید پورسانت خودتان را از فروشگاهی که با آن همکاری داشتهاید دریافت کنید.
بعضی مواقع هست که افراد تمام تلاش خودشان را برای بازاریابی انجام میدهند، اما به موفقیت نمیرسند. به نظرتان چه دلایلی باعث میشود که یک بازاریاب موفق شود؛ اما بازاریاب دیگر هیچ فروشی نداشته باشد؟
مزایا:
معایب:
ما به بسیاری از افرادی که میخواهند با کمک یک فروشگاه اینترنتی، کسب درآمد کنند، استفاده از سیستم همکاری در فروش را برای شروع پیشنهاد میکنیم. فقط کافی است، یک سایت راهاندازی و در مورد یک محصول یا خدمت، شروع به تولید محتوای باکیفیت و کامل کنید. بعد از مدتی، سایتی با رتبۀ خوب خواهید داشت که دیگران برای خرید به آن مراجعه میکنند.
البته ماجرا به اینجا ختم نمیشود! اگر روی سایتتان کار کنید و در یک محصول خاص جایگاه خوبی پیدا کند، میتوانید بعد از مدتی فروشندۀ اصلی این محصول شوید. به این ترتیب، همۀ درآمد فروش را خودتان دریافت میکنید و صاحب کسب و کارتان خواهید بود.
با این چیزهایی که گفتیم، به نظرمان الان دیگر جای هیچ شک و تردیدی برای کسب درآمد با افیلیت مارکتینگ، برایتان وجود ندارد. با کمک سایت ساز پرتال، میتوانید در کمتر از یک ساعت سایتتان را راه اندازی کنید.
راستی شما، برای همکاری در فروش چه محصولی مدنظرتان است؟ اگر سؤال و نظری دارید در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.
افلیت مارکتینگ یا همان همکاری در فروش یعنی در قبال فروش محصول یا خدمات دیگران، در سود فروش شریک شوید. در این روش به عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده قرار میگیرید.
بله؛ کسب درآمد از طریق سیستم همکاری در فروش اینترنتی راحتتر از چیزی است که فکرش را میکنید. با این روش میتوانید بدون سرمایه اولیه درآمدهای چند دهمیلیونی در ماه داشته باشید.
بله؛ شما میتوانید در شبکههای اجتماعی مثل تلگرام، اینستاگرام و یوتیوب هم بازاریابی انجام دهند. البته با داشتن وب سایت دستتان برای جذب مخاطبان بازتر است.
کسانی که سرمایه اولیه مناسبی برای شروع کار ندارند، میتوانند وارد بازار افیلیت مارکتینگ شوند.
نرخ پورسانت همکاری در فروش کاملاً متفاوت است. اما به طور کلی از ۵ درصد تا ۵۰ درصد به ازای هر خرید سود دریافت میکنید. اما از آنجایی که سرمایهای بابت شروع کار ندادید، درآمد خوبی خواهید داشت.
پیش فرض تنظیمات کوکی مرورگرها تا ۳۰ روز تنظیم میشود. یعنی اگر کاربری روی لینک همکاری فروش شما کلیک کند تا ۳۰ روز وقت دارد که خرید کند. بعد از ۳۰ روز پورسانتی دریافت نمیکنید.
سبد خرید خالی است.
بازگشت به فروشگاه